torsdag 10 maj 2012

Fågelskådning.

Ikväll var jag tillsammans med några arbetskamrater iväg till ett naturreservat, http://www1.vasteras.se/naturskolanaskoviken/ för att tillsammans med en guide få lära oss lite om fåglar.
Vi började inomhus där Christer, vår guide, visade oss lite fåglar och vi fick också höra på fågelläten.
Sedan var det dags för promenad ner till vattnet. En väldigt vacker promenadväg och i början regnade det inte sååå mycket, men det var bara i början det.
Vi hade fått låna varsin kikare också för att kunna titta närmare på fågellivet. Låter det tråkigt?
Det är det inte, tvärtom är det riktigt fängslande. Jag gillar att spana på fåglar även privat, men vet inte alltid vad det är för art.
För ett litet tag sedan var jag ute på promenad längs vatten och hörde ett underligt ljud, ett slags smattrande. Hur jag än tittade mig omkring blev jag aldrig klok på ljudet. Men ikväll fick jag förklaringen, det jag hade hört och nu fick se var en enkelbeckasin. En rolig fågel att kika på och följa i dennes flygturer.
Tyvärr förföljde regnet oss, som skönt var hade jag bra kläder och frös i alla fall aldrig. Kaffet vi hade med oss smakade också bra.
Många olika fåglar fick vi se under de ungefär två timmar vi var ute och mitt intresse för fågellivet skruvades upp ytterligare ett snäpp. Att kombinera promenerande med naturintresse är en bra kombo, promenaden blir så mycket roligare om jag också ser något intressant längs vägen, för förutom fågellivet var det också vacker natur att gå runt i. Blir säkert fler besök där!

Gullvivan hade förresten slagit ut och vi hörde göken gala. men här är det kabbelekan som lyser gul.

Inga kommentarer: