onsdag 23 maj 2012

Vem var det?

Jag har ett problem och det är att jag har väldigt dåligt ansiktsminne. Det ställer till det ibland. När personer kommer fram, glatt hälsar och jag inser att "den här personen känner igen mig, men vem i hela friden är det? I vilket sammhang har vi träffats och hur väl känner vi varandra?"
Ja, nu är det inte så att jag inte kommer ihåg mina närmaste vänner eller familjen, så illa är det inte riktigt.
Men personer jag jobbat tillsammans med, haft kontakt med i förskolan eller i något annat sammanhang, där brister det. Senast idag hände det, jag var på väg till jobbet, rätt som det är kommer en kvinna cyklandes, stannar cykeln och säger hej! Som tur var hörde jag något om foto.... och tack vare det kände jag igen henne från fotokursen vi gått tillsammans. Jag hade nog räknat ut det hyfsat snabbt ändå, det är trots allt bara tre veckor sedan vi sågs. Men det tog en liten stund innan minnet föll på plats.
Det har hänt att jag stått och pratat med folk både länge och väl. Frågar jag inte direkt på vilket sätt vi känner varandra, tror jag att samtalet ska ge mig en ledtråd, detta händer inte alltid och jag försöker skamset låtsas att jag precis förstår hur vi känner varandra medan samtalet fortgår och min hjärna intensivt letar efter en minnesbild eller försöker snappa upp en aha-upplevelse genom samtalet... Ja just det, det är så vi känner varandra och hon/han heter... tyvärr händer det inte alltid att jag kommer på vem jag pratar med, utan går därifrån lika frågandes som jag var i början av konversationen.
Nu för tiden vågar jag väl ändå lite snabbare kolla upp vem jag har äran att samtala med, men möter ni mig och jag verkar lite frånvarande under vårt möte, presentera er gärna, för det kan vara så att jag inte riktigt kommer ihåg vem du är.

Värmen fortsätter här och det är ljuvligt ute, bara att njuta och lapa i sig energin.

Inga kommentarer: